Melding om oppstart av arbeid med detaljregulering
På vegne av Bane NOR og i medhold av plan- og bygningslovens (PBL) §§ 12-1 og 12-8, varsles oppstart av arbeid med detaljregulering av Støren stasjon. Planområdet omfatter gbnr. 4011/26 m.fl. i Midtre Gauldal kommune. BaneNOR forslagsstiller og Multiconsult er plankonsulent.
Planområdet
Planområdet ligger nord for Støren sentrum. Planområdet ligger langs Dovrebanen og Rørosbanen på vestsiden av Gaula, og har en utstrekning på ca. 1,5 km. Planområdet som varsles er ca. 248 dekar, og er vist på kartutsnittet nedenfor. Arealet innenfor planområdet er i dag jernbane med tilhørende anlegg, kjøreveg, landbruksareal og grønnstruktur.
Støren stasjon er et knutepunkt med relativ stor jernbaneaktivitet. Ved stasjonen møtes Rørosbanen og Dovrebanen, og i områdene tilknyttet stasjonen er det etablert en beredskapsterminal, samt hensettingsspor og verksted for tog. Stasjonen har i dag 4 togspor med en hovedplattform (sideplattform) ved stasjonsbygget i vest. Det er i tillegg 2 korte og smale mellomplattformer med adkomst i plan fra sideplattformen.
Hensikten med planarbeidet
Staten har gjennom Byvekstavtalen for Trondheimsområdet forpliktet seg til å øke kapasitet på Trønderbanen. Det overordnede målet med planforslaget er å skape et effektivt, pålitelig og fleksibelt togtilbud for personer og gods langs aksen Melhus-Steinkjer. I dette ligger det å sikre Støren stasjon har tilstrekkelig kapasitet til å trafikkere Trønderbanen i henhold til effektmål i K03-64, i tillegg til øvrig togtrafikk på stasjonsområdet.
Bane NOR har utarbeidet en forenklet hovedplan for Støren stasjon. Hensikten planen er å redusere hindringer og begrensninger ved Støren stasjon. For å sikre gjennomføringen av planlagte tiltak er det nødvendig med ny regulering. Ny plan skal sikre hjemmel for nødvendig erverv av grunn for å gjennomføre tiltakene, fjerne behov for dispensasjoner og utøvelse av skjønn i forhold til hva som tillates innenfor hensynssoner.
Les mer i dokumentene under.