Salgsbevilling
For å kunne selge øl og annen drikk som inneholder høyst 4,7 volumprosent alkohol, må du ha salgsbevilling gitt av den kommunen du skal selge i.
Med salg forstås salg av alkoholholdig drikk for drikking utenfor salgsstedet. Bevillingen vil gjelde for et bestemt lokale og en bestemt type virksomhet.
Krav til deg som søker
Bevillingen gis til personen eller selskapet som har det økonomiske ansvaret for driften av butikken eller utsalget.
I tillegg må
- både bevillingshaver og andre som har vesentlig innflytelse på virksomheten vise til uklanderlig vandel når det kommer til alkoholloven, annet lovverk som har sammenheng med alkohollovens formål, samt skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen.
- bevillingshaver utpeke styrer med stedfortreder knyttet til salgsstedet. Bare personer som har et daglig ansvar for salget kan oppnevnes som styrer.
- styrer og stedfortreder må ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven.
- de må være over 20 år, må arbeide i virksomheten og de må oppfylle de kravene som settes i alkoholloven.
Endring av drift og overtakelse av virksomhet
Endringer i bevillinger kan ofte skje i løpet av bevillingsperioden. Endringer kan være
- skifte av styrer og stedfortreder for bevillingen
- endringer i driftskonsept og lokale
- endring i eierforhold.
Slike endringer krever ofte ny godkjenning, eventuelt ny bevilling. Melding om endring må sendes til kommunen snarest.
Ved eierskifte må det søkes ny bevilling så snart som mulig og senest innen 30 dager etter overdragelsesdato. Virksomheten kan da på visse vilkår fortsette på tidligere eiers bevilling i inntil tre måneder.
Om søknadsprosessen
Søknaden sendes digitalt.
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om salgsbevilling. Du må sette deg inn i regelverket før du får bevilling.
Se Midtre Gauldal – Alkoholpolitisk plan m/reviderte retningslinjer fra 1.juni 2024
Vedlegg som må følge søknad om salgsbevilling
- Tegning over lokalets areal inne og ute
- Kopi av kjøpekontrakt eller gyldig leiekontrakt
- Dokumentasjon på bestått kunnskapsprøve i alkoholloven for styrer og stedfortreder
- Dokumentasjon på at styrer og stedfortreder har lovlig arbeidskontrakt
- Firmaattest fra Brønnøysundregistrene
- Skatteattest for bevillingssøker og andre med vesentlig innflytelse på virksomheten
- Aksjeselskaper må sende aksjeeierbok med revisors bekreftelse og opplysninger om eventuelle bakenforliggende eierforhold
Saksbehandler kan i enkelte tilfeller be om ytterligere dokumentasjon.
Saksbehandling og behandlingstid
Når søknaden er mottatt i kommunen, blir det innhentet uttalelser fra politiet, sosialtjenesten og skatte- og avgiftsmyndighetene. Eventuelle negative merknader fra høringsinstansene vil sendes til bevillingssøker for uttalelse. Bevilling tildeles etter en skjønnsmessig vurdering. Den skal videre godkjennes av formannskapet.
Du vil få vedtaket tilsendt digitalt. Et avslag skal alltid begrunnes. Salgsbevilling for alkohol kan gis for maksimum fire år om gangen.
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstiden er inntil tre måneder fra du har sendt oss alle nødvendige opplysninger og dokumenter.
Klagemulighet
Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottar vedtaket. Klagen sender du til Midtre Gauldal kommune. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Statsforvalteren. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre det.
Priser
Bevillingsgebyr på kommunal skjenkebevilling blir fastsatt for ett kalenderår om gangen. Du finner satsene i alkoholforskriftens kapittel 6.
Betalingssatser og bevillingsgebyr for alkohol og servering i Midtre Gauldal kommune 2023