Du kan kontakte pasient- og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller om du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende.
Pasient- og brukerombudet kan gi råd og informasjon om rettigheter. Du kan også få hjelp til å benytte klageretten, søke råd om pasientskadeerstatning.
Ombudet sine tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym.
Det finnes et pasientombud i hvert fylke, og for Trøndelag kan du ta kontakt på følgende måte:
Pasient- og brukerombudet i Trøndelag
73 53 51 00 | trondelag@pasientogbrukerombudet.no
Postadresse:
PB 212 Skøyen
0213 Oslo
Besøksadresse:
Kjøpmannsgata 57
7011 Trondheim
Ønsker du å sende sensitive opplysninger, kan du sende det som sikker digital melding i Altinn:
Beskrivelse
Hvis du er misfornøyd med den hjelpen du har fått på sykehuset eller av den kommunale helse- og omsorgstjenesten, kan du kontakte pasient- og brukerombudet.
Målgruppe
Enhver kan henvende seg til pasient- og brukerombudet, uavhengig av om de mottar sykehusbehandling eller kommunale helse- og omsorgstjenester.
Søknadsprosessen
Ta kontakt med pasient- og brukerombudet i fylket. Du kan henvende deg anonymt hvis du ønsker det. Ombudet gir deg råd om hva du bør gjøre, men du avgjør selv om du vil gå videre med saken din.
Pasient- og brukerombudet avgjør selv om henvendelsen din gir tilstrekkelig grunn til å ta saken opp til behandling. Hvis ombudet velger å ikke gjøre noe med saken, skal du få en kort begrunnelse for hvorfor.
Kriterier
Arbeidsområdet til pasient- og brukerombudet er statlige spesialisthelsetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester.
Pris
Hjelpen er gratis.
Dokumenter
Lover
Se blant annet psykisk helsevernloven § 4-5 og pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 8