Klage på vedtak
Ønsker du å klage på et vedtak som handler om ditt barn? Du kan klage på enkeltvedtak til den instansen som har fattet det. Det skal stå i vedtaket om du kan klage på det og hvordan. Klagen rettes til kommunen der vedtaket er fattet.
Du kan klage på følgende enkeltvedtak til kommunen:
- Vedtak om barnehageplass, ikke innfridd ønske om barnehage nr. 1 eller 2 ved hovedopptaket etter Barnehagelovens §16.
- Vedtak om eller avslag på redusert foreldrebetaling i barnehage etter Barnehagelovens §20.
- Vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter Barnehagelovens §35. Har du barn i kommunal barnehage, klager du til barnehagen først.
- Vedtak om skyss til barn med spesialpedagogisk hjelp etter Barnehagelovens §36.
Har du barn i kommunal barnehage, klager du til barnehagen først.
Send din klage til
Midtre Gauldal kommune
v/rådgiver oppvekst
Rørosveien 11
7290 Støren
eller postmottak@midtre-gauldal.kommune.no
Inngåelse av vertskommunesamarbeid
Holtålen, Melhus, Midtre Gauldal, Oppdal og Rennebu kommuner har inngått avtale med Trondheim kommune om godkjenning av barnehager, dispensasjon fra krav i barnehageloven og tilsyn med barnehager. Dette innebærer at Trondheim kommune v/Fagenhet for oppvekst og utdanning har ansvar for oppfølging av disse områdene. Avtalen gjelder fra 01.08.2022.
Klage over psykososialt barnehagemiljø og andre forhold i barnehagehverdagen
Barn har i følge Barnehagelovens Kapittel VIII rett til et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Er du bekymret over at ditt barn ikke har det godt i barnehagen, oppfordrer vi deg til å snakke om dette med barnehagen først, før du går videre til et høyere nivå.
Slik går du frem:
1. Kontakt barnehagens ledelse først:
Hvis du ønsker å klage, eller sende en bekymring på en barnehages pedagogiske eller trivselsmessige tilbud, bør du først ta kontakt med styrer eller daglig leder i barnehagen. Da gir du barnehagen mulighet til å gi tilsvar på forholdet du klager på. Slike forhold reguleres av barnehageloven og dens forskrifter.
2. Kontakt barnehageeier:
Hvis du ikke opplever å bli hørt når du tar kontakt med enhetsleder/daglig leder/styrer må du ta kontakt med barnehageeier. Kontaktinformasjon til barnehageeier finner du på hjemmesiden til den enkelte barnehage.
3. Send klage eller bekymring til Trondheim kommune som tilsynsmyndighet
Opplever du å ikke bli møtt på din klage eller bekymring, verken fra enhetsleder, daglig leder, styrer eller barnehageeier? Da kan du sende en skriftlig klage til tilsynsmyndigheten:
Send brev:
Trondheim kommune
Merkes med: Virksomhet for Mestring og inkludering
Postboks 2300, Torgarden
7004 Trondheim
E-post: barnehagemyndigheten@trondheim.kommune.no
Vi anbefaler at du ikke sender sensitiv informasjon og annen informasjon om personlige forhold i e-post. Skriftlige henvendelser til Trondheim kommune blir automatisk registrert i det kommunale saksarkivsystemet og kan bli publisert offentlig på postlisten til Trondheim kommune.