Group 5 Shape Copy 6 Fill 1 Page 1 Group 11 Group 10 Group 2 Ekstern lenke Group 13 Combined Shape Group 12 Group 15 Group 15 Underside-Mal-2---liste Ekstern lenke Ekstern lenke Group 5 Group 4 Group Copy Page 1 Group 14 Copy 21 Shape Page 1 Lenke pil Fill 1 Group 4 MidtreGauldal_cmyk Group 2 > Page 1 Group 11 Group 9 Group 3 Group 3 Group 2 Group 10 Group 2 Shape Page 1 Group 2

Brukerundersøkelse - digital undervisning i Midtre Gauldal

Skolene i kommunen, har siden 16. mars gjennomført digital undervisning for alle elevene.

Nyhet Publisert av Kjestin Kosberg , 01.04.20

skolebenk

Spørringen til elevene – gjennomført etter andre uke med digital undervisning

Vi har spurt elevene om hvordan de opplever møtene på Teams, om de får nok hjelp om noe er vanskelig eller om det er noe de mangler.

  • De aller fleste liker møtene med læreren sin på Teams.
  • De synes at de får god hjelp med oppgaver de synes er vanskelige.
  • De fleste får hjelp av en voksen hjemme eller læreren når en oppgave er vanskelig.
  • De aller fleste elevene forteller at de har nok tid til å bli ferdige med oppgavene, det vil si i god tid før eller før skoledagen avsluttes
  • Elevene er godt fornøyd med egen innsats

Elevene forteller at de liker at de får se medelevene sine og læreren i Teams-møtene. Mange synes også at det er gøy å ha skole på denne måten. Noen ganger mangler de noen ting, som for eksempel linjalen, ny skrivebok, lader til læringsbrett/PC og noen ganger motivasjon. Det er bare 49 av 398 elever som har opplevd å mangle noe de trenger til skolearbeidet.  

Vi ser at vi som kommune er heldige som både har hatt mulighet til å utstyre alle elever med digitale verktøy og gjennomført opplæring av alle lærere. Vi opplever at elevene setter pris på den innsatsen lærerne nå legger ned. Dersom denne perioden blir lang, vil vi arbeide for hele tiden å forbedre og fornye oss slik at alle elevene skal få en så lærerik og meningsfylt skolehverdag som mulig.

Spørringen til foreldrene – gjennomført etter andre uke med digital undervisning

I spørringen til foreldrene fokuserte vi på tilgjengelighet knyttet til informasjon, hvor mye de må hjelpe egne barn og om hvordan de opplevde arbeidsmengden

  • De synes det er lett å få informasjon om undervisningen
  • Det er også en overvekt av foreldre som opplever at deres barn trenger forholdsvis lite hjelp
  • Når det gjelder arbeidsmengde er det litt mer delt synspunkt på dette.

Foreldrenes svar på spørringen bidrar til å gi oss et godt bilde av hvordan situasjonen oppleves. I spørsmålene hvor foreldre kan skrive fritt, kommer det fram at flere synes dette har gått bedre enn de trodde i forkant. De synes lærerne er kreative, liker at elevene ringes opp og at lærerne er tilgjengelige og kan gi rask hjelp. Videre kommer det fram at oppgavene som velges er gjennomførbare og godt tilpasset.
Videre settes det pris på de praktiske oppgavene som legges inn i skoledagen. Vi har også fått gode tips. Her kommer det fram at oppgavene gjerne kan være litt større og at det bør være kroppsøving hver dag.

Dette er en kort oppsummering på kommunenivå. Variasjoner i opplevelse vil forekomme – vi oppfordrer derfor både elever og foreldre som opplever utfordringer om å ta dette opp med kontaktlærer eller rektor på egen skole.

Antall besvarelser fra elever og foreldre per 31. mars 2020

  • Antall elever som har besvart spørringen: 405 (ikke alle klasser har gjennomført ennå)
  • Antall foreldre/foresatte som har besvart spørringen: 438