Beskrivelse
Alle skogeiere må sette av midler i et skogfond. Fondet gir penger tilbake til skogeierne til bærekraftig investering og forvaltning av skogen.
Målgruppe
Søknadsprosessen
Du sender et refusjonskrav om utbetaling av skogfondmidler (inkludert utbetaling for eget arbeid) til kommunen. Benytt søknadsskjema fra Landbruksdirektoratet - se lenke under.
Landbruksdirektoratet har gjort sine elektroniske tjenester tilgjengelig via Altinn. For at du skal kunne bruke Altinn, må skogeiendommen være registrert på personlig eier med et fødselsnummer. Se skjema LDIR-909 og LDIR-910.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Søknader behandles fortløpende, men du må sende krav om utbetaling av skogfondsmidler til kommunen senest ett år etter utgangen av det kalenderåret du gjorde investeringen.
Kriterier
For at skogfondsmidler skal kunne utbetales, må du ha foretatt investeringer i egen skog. Investeringene og tiltakene må være faglig, økonomisk og økologisk forsvarlige og ikke i strid med regelverket.