Beskrivelse
Når en elev har langvarig fravær på grunn av sykdom, kan eleven ha rett til å få opplæring i sitt eget hjem. Skolen vil gjøre en vurdering ut i fra elevens tilstand og forventet fravær.
Målgruppe
Elever i grunnskole og videregående skole med langvarig fravær på grunn av sykdom.
Søknadsprosessen
Foresatte til et barn som har en kronisk eller alvorlig sykdom, kan ta kontakt med skolen og be om en sakkyndig vurdering. Vurderingen gjøres av PP-tjenesten (pedagogisk-psykologisk tjeneste) og danner grunnlaget for beslutningen om spesialundervisning.
Det kan være nødvendig å få en medisinsk vurdering i tillegg.
I utformingen av opplæringstilbudet eleven får, skal det legges stor vekt på medvirkning fra både eleven og foreldrene.
Når kommunen eller fylkeskommunen innvilger spesialundervisning skal de utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP) for eleven. Planen skal vise mål for og innholdet i opplæringen og hvordan den skal drives. Der spesialundervisningen varer i ett år eller lenger, skal skolen utarbeide rapport som inneholder en oversikt over den opplæringen eleven har fått og en vurdering av elevens utvikling. Dette følger av opplæringsloven § 5-5.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Dokumenter
Lover
Se
Opplæringsloven § 2-2, kapittel 5