Beskrivelse
Du kan få økonomisk hjelp av kommunen hvis du ikke klarer å forsørge deg selv.
Søknadsprosessen
Økonomisk stønad utbetales som regel som en kontantytelse, og det er i utgangspunktet opp til deg å disponere midlene.
Du vil få beskjed om at Nav-kontoret behandler saken din, og du vil få mulighet til å uttale deg. Nav-kontoret skal innhente alle nødvendige opplysninger for å avgjøre saken, og du har rett til å se dokumentene i saken. Vedtaket vil inneholde Navs begrunnelse, hvordan de kom fram til beslutningen, og hvem som har vært involvert i behandlingen. Vedtaket vil bli sendt til deg skriftlig.
Søknader behandles så raskt som mulig. Behandlingen kan imidlertid bli forsinket hvis du ikke kan dokumentere den situasjonen du beskriver i søknaden. Da må saksbehandler eventuelt kontakte deg for å be om ytterligere opplysninger.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Nav innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til Nav. Opprettholder Nav sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kriterier
Vi vil gjøre en konkret vurdering av dine faktiske behov. Økonomisk sosialhjelp er en rettighet som i utgangspunktet gis uten vilkår, men alle under 30 år må gjennomføre visse aktiviteter som er avtalt med kommunen, for å få sosialhjelp.
Du kan også bli bedt om å dokumentere hvilke andre muligheter du har forsøkt:
- Om du har søkt om bostøtte
- Om du har benyttet dine rettigheter til eventuelle trygdeordninger
- Om du har kontakt med Nav og tar imot tilbud om arbeid eller kurs
Dokumenter
Lover
Dette er en lovpålagt tjeneste.