Beskrivelse
Hvis du mottar flere typer helse- og omsorgstjenester fra kommunen over lang tid, har du rett til å få disse tjenestene på en koordinert og tilpasset måte som passer dine behov. Tjenestene skal samles i en individuell plan.
Målgruppe
- Personer som har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester og/eller sosialtjenester
- Deltakere i kvalifiseringsprogram i regi av Nav-kontoret
Søknadsprosessen
Du eller dine pårørende kan ta initiativ til å få laget en individuell plan, men hovedansvaret for utarbeidelsen ligger i hjelpeapparatet. Det vil si at kommunen skal finne ut hvilken helsetjeneste eller sosialtjeneste som skal ha koordineringsansvaret og som skal ta initiativ til samarbeid med de andre tjenestene.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Det er retten til individuell plan du kan klage på. Men hvis en individuell plan ikke oppfyller kravene til hva en slik plan skal inneholde (se forskriften), kan du også klage på det. Klagen sender du til den instansen i kommunen som har behandlet saken.
Klageadgangen er forankret i i flere lover. Det vil si at det er de instansene du får tjenester fra som er de du kan klage på hvis de ikke utarbeider individuell plan. den enkelte lov (se avsnittet om lover og retningslinjer). Statsforvalteren er klageinstans etter lov om sosiale tjenester i Nav og barnevernloven, og Helsetilsynet i fylket er klageinstans etter helselovgivningen.
Dokumenter
Partnere
Har du behov for tjenester både fra kommunen og fra spesialisthelsetjenesten (staten), har disse plikt til å samarbeide om å utarbeide planen.
Lover
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se: