Group 5 Shape Copy 6 Fill 1 Page 1 Group 11 Group 10 Group 2 Ekstern lenke Group 13 Combined Shape Group 12 Group 15 Group 15 Underside-Mal-2---liste Ekstern lenke Ekstern lenke Group 5 Group 4 Group Copy Page 1 Group 14 Copy 21 Shape Page 1 Lenke pil Fill 1 Group 4 MidtreGauldal_cmyk Group 2 > Page 1 Group 11 Group 9 Group 3 Group 3 Group 2 Group 10 Group 2 Shape Page 1 Group 2

SMS om vannmåleravlesning

I dag har abonnenter på kommunalt vann fått SMS for vannmåleravlesning. Meldingen blir sendt fra systemet vårt, der avsender står som et langt nummer, unikt for hver enkelt vannmåler.

Nyhet Publisert av Tore Wolden , 18.12.24

Bilde av SMS-en
SMS-en har ordlyd som eksemplet over. Ikke bli skremt av det lange avsendenummeret - det tilsvarer vannmåleren din, og er altså ikke svindel.

Det vil si at har du to vannmålere montert, så vil du få SMS’er fra to forskjellige telefonnummer.

Bare ta med tall som står foran komma

Da dette systemet ikke skjønner bokstaver, er det viktig å svare på denne meldingen BARE med tallene som står på vannmåleren. For at avlesningen skal bli korrekt er det også viktig å bare ta med tall som står foran komma (på enkelte vannmålere er tallene bak komma i annen farge/størrelse).

Ikke fått SMS?

Hvis noen ikke har mottatt SMS, kan feilen enten være at du som eier ikke har registrert ditt telefonnummer hos Difi (gjøres ved innlogging hos Skatteetaten, Altinn), eller så kan årsaken være at du nettopp har fått installert vannmåler med mulighet for fjernavlesning (disse har serienummer som starter med 8APA). Disse vannmålerne blir forsøkt fjernavlest, så hvis du ikke hører fra oss innen 15. januar så skal alt være i orden.

Her er eksempel på hvordan SMS’ene ser ut:

Eksempel på SMS

PS! Vi har oppdaget at informasjon om forrige avlesning er feil - systemet har hentet verdien fra fjorårets forbruk og ikke målerstand. Dette er noe vi jobber med å finne ut hvorfor har skjedd.

Det skal ikke ha noen betydning for årets avlesning.