- Dette er et eksempel på et prosjekt til etterfølgelse, sa Merete Blokkum, som skrøt av gjennomføringen av prosjektet og det ferdige resultatet under den offisielle åpningen av den nye ambulansestasjonen mandag.
Blokkum er direktør for virksomhetsstyring på St. Olavs hospital.
Ansatte, representanter fra St. Olavs hospital, Midtre Gauldal kommune og B&B Entreprenør AS var til stede.
Samlokalisering
Vegg-i-vegg med brannstasjonen ligger den nye ambulansestasjonen. En korridor forbinder de to byggene, de deler treningsrom og møterom.
- Gratulerer til dere alle med et flott, nytt bygg med nye og flotte fasiliteter, sa ordfører Trude Heggdal som også trakk fram samlokaliseringen med brannstasjonen som en stor fordel.
Lokale entreprenører
Det er B&B Entreprenør AS som har hatt hovedentreprisen, og de har brukt lokale underleverandører til prosjektet.
- Det er stas for oss å få et oppdrag som ligger så nært oss som dette, sa Arne Nordbotn som er daglig leder.
Han trakk bærekraften i det gir å bruke lokale entreprenører, som i hovedsak har ansatte som kommer fra lokalområdet. Mindre transport gir mindre utslipp.
En topp moderne og godt tilrettelagt stasjon står klar til bruk, som innfrir alle HMS-krav. Siden 2005 har ambulansetjenesten hatt tilhold på Prestteigen.
Om stasjonen:
Ambulansestasjonen på Støren har ni ansatte, hvorav to er lærlinger som går i turnus. De betjener et geografisk område fra Budal og Singsås til Lundamo, og enda lenger unna ved behov. De har omtrent 1000 oppdrag i året.
Det er Midtre Gauldal kommune som eier tomta, St. Olavs hospital er leietaker. Byggeperioden startet i august 2023. Stasjonen er på 306 kvadratmeter over to etasjer. Den inneholder blant annet lager, garasje for ambulansen, vaskerom, bad, teknisk rom, garderober, oppholdsrom, kjøkken, takterrasse, kontor og soverom.