Group 5 Shape Copy 6 Fill 1 Page 1 Group 11 Group 10 Group 2 Ekstern lenke Group 13 Combined Shape Group 12 Group 15 Group 15 Underside-Mal-2---liste Ekstern lenke Ekstern lenke Group 5 Group 4 Group Copy Page 1 Group 14 Copy 21 Shape Page 1 Lenke pil Fill 1 Group 4 MidtreGauldal_cmyk Group 2 > Page 1 Group 11 Group 9 Group 3 Group 3 Group 2 Group 10 Group 2 Shape Page 1 Group 2

Kommunedirektørens forslag til budsjett: Det blir krevende i årene framover

Utgiftene våre er betydelig større enn inntektene neste fire årene. Det gjør at vi må ta grep, og legge fram stramme budsjetter for årene som kommer. Kommunedirektørens forslag legger opp til en reduksjon på 18 millioner kroner de kommende fire år.

Nyhet Publisert av Marthe Eid , 02.11.23

Bilde av budsjett og økonomi- og handlingsplan.
Bilde av forsiden på budsjettet for 2024 og økonomi- og handlingsplan 2024-2027

Forslaget til budsjett for 2024 og økonomi- og handlingsplan for de kommende fire årene ble lagt frem for kommunestyret torsdag 2. november.

Forslaget skal behandles politisk før det vedtas. Det skjer først i råd og utvalg, så i formannskapet 16. november. Arbeidsmiljøutvalget og arbeidstakerorganisasjonene skal også uttale seg.

Den innstillingen formannskapet kommer med, legges ut på høring, før det blir endelig vedtak i kommunestyret 30. november.  

Kommunedirektørens budsjettforslag i korte trekk:

  • Kommunen er ikke drevet dårlig. Det er spesielt økt gjeld og høy rente som forklarer ubalanse mellom utgifter og inntekter. Dette utgjør omtrent 20 millioner kroner i 2024. Dette er noe som også rammer andre kommuner nå. Pensjonskostnadene øker, interkommunale ordninger som brann blir dyrere, og merforbruk i 2023 må dekkes inn. I tillegg er det dyrtid også for kommunene
  • For å klare dette må vi snu alle stener både i driften og investeringer. Først og fremst i 2024 og 2025, men også i 2026-2027. Vi må se på inntektene, utgiftene og hvordan vi driver. Vi er nødt til å tilpasse våre tjenester til den pengesekken vi har
  • Målet er å tilby tjenester som er i henhold til lovkrav. Vi opprettholder satsingene på å skape attraktivitet på bolig- og næringsområdet, samt tidlig innsats og helsefremming

Dette er forslagene i budsjettforslaget:

  • Reduksjon på enhetenes rammer på tett opp mot seks millioner kroner for 2024. Vi må få på plass tiltak fra og med andre halvår i 2024. Innen utgangen av 2025 skal rammereduksjonene i sum være opp mot 12 millioner kroner. Kuttet fordeles prosentvis utover alle sektorene. Totalt skal rammene reduseres med 18 millioner kroner frem mot 2027
  • Økning i eiendomsskatten på bolig- og fritidseiendommer fra 3 til 4 promille. På grunn av endringer i fradrag, betyr dette for de fleste at eiendomsskatten kommer på nivå med det den var i 2019. For kommunen betyr det økte inntekter på 2,3 millioner kroner
  • Vi bruker mer av disposisjonsfondet: 14,5 millioner i 2024, totalt 23,3 millioner kroner over fire år. Det er viktig at fondet ikke tømmes, det er vår buffer mot fremtidige utfordringer som vi vet blir store. Greier vi å holde de stramme rammene, vil ca. 40 millioner kroner stå igjen på fondet ved utgangen av 2027

Satsinger og investeringer:

Til tross for stramme rammer, er det lagt inn satsinger på 15 millioner kroner i 2024:

  • Noen stikkord for tiltak innenfor tjenesteområdene; ekstra til vedlikehold av vei og bygg, flere tiltak for barn, unge og eldre for å unngå utenforskap, økt satsing på salg og utleie av eiendom og areal
  • Viktige stikkord for investering; satsinger på teknologi som skal øke effektiviteten vår (Helseplattformen, velferdsteknologi), oppgradering av Singsås barnehage, nye omsorgsboliger for funksjonshemmede, utbedringer for kommunale veier og bygg, høydebasseng og annen infrastruktur på Støren Sør

Hva om vi fortsetter som før?

Dersom vi ikke reduserer rammene, vil vi få et negativt driftsresultat på ca. 22 millioner i 2024. Disposisjonsfondet vil være tømt i løpet av tre til fire år.

Vi må ta grep. Noe annet ville være uforsvarlig. En kommune er som en privathusholdning, vi kan ikke bruke mer enn vi har, og vi må ha penger til trangere tider. Vi vet at kommunens oppgaver og utfordringer vil øke også i tiden framover; blant annet økt antall eldre, flere utenfor samfunns- og arbeidsliv, klima-, natur- og miljøutfordringene tiltar og vi får mangel på personell og kompetanse

Vi tar grep tidlig

Vi tar nå grep på et tidlig tidspunkt. Det er viktig. Vi må gjøre endringer når vi kan, og ikke når vi må. Med det får vi bedre kontroll, og vi får tid til å utrede og gjøre tiltak som faktisk virker. Og vi får kjørt gode prosesser både blant ansatte og politikere.

Dette handler ikke om å spare, men å tilpasse tjenestene til de økonomiske rammer vi har.

Over flere år har vi hatt en god økonomisk styring av kommunen, og vi har bygd opp vårt disposisjonsfond. De siste tre årene har vi greid å skape et overskudd og vi har merinntekter de seneste årene fra skatt. Derfor har vi også en buffer å tære på. Noe av dette bruker vi nå.

Hva betyr dette?

Det blir krevende å greie så store reduksjoner. Analyser viser oss at kommunen drives bra effektivt i dag.

Vi ønsker å være tydelig på at våre ansatte ikke kan «springe fortere» enn de allerede gjør. Utgiftsreduksjoner uten å endre på tjenestetilbudet, det vil si kvalitet og struktur, vil ikke være realistisk framover. Vi må også tilpasse bemanning til den pengesekken vi har.

Hvert rammeområde, det vil si de ulike sektorene, får redusert sine rammer. Det betyr at vi må ta tøffe grep i alle tjenesteområdene, og vi må utrede og vurdere ulike tiltak og konsekvenser før vi tar beslutninger.

Alle mulige tiltak og konsekvenser skal vurderes og utredes, og endringer vil gjøres i tett samarbeid med ansatte, tillitsvalgte og folkevalgte. I denne prosessen må vi se kommunen som en helhet, og vi må vurdere konsekvenser for brukerne, ansatte og andre som blir berørt.

Kan det bety oppsigelser?

Vårt mål er helt klart å unngå oppsigelser. Men vi må samtidig være tydelige på at denne typen reduksjoner vil måtte påvirke tjenestetilbudet, og vi må tilpasse bemanningen. Hvilke endringer som faktisk skjer, er det prosessen videre som vil avklare. Den skal foregå ansvarlig og med ansatte tett på.

Kommunens mål står fast: Vi skal jobbe for å være attraktiv for bolig- og næringsetablering. Våre tjenester skal være i henhold til lovkravene, og vi skal ha tjenester og ansatte som gjør at vi kan håndtere utfordringene vi har foran oss med de økonomiske rammene vi har. Da må vi ha en arbeidsplass som håndterer endring slik at omstilling blir konstruktivt for arbeidstakerne.