Handlingsregler
Handlingsreglene til Midtre Gauldal kommune ble vedtatt for noen år siden. Formålet med reglene er å sikre at det økonomiske handlingsrommet blir ivaretatt over tid. I praksis vi det si at vi hvert år, når vi lager budsjettet, har som mål å sette av litt penger. Kjekt å ha, til trangere tider, for å sikre at vi har penger tilgjengelig dersom det skulle oppstå noe uforutsett, eller det dukker opp ting vi ønsker å gjøre, og som koster mer enn at vi kan ta det innenfor det vi får i inntekt.
Dette er handlingsreglene:
1) Netto driftsresultat, altså overskuddet, skal være på minimum 2 % av brutto driftsinntekter.
2) Disposisjonsfondet, kall det gjerne sparekontoen, skal utgjøre minimum 8 % av brutto driftsinntekter.
3) Netto finans og avdrag, i hovedsak det kommunen betaler renter og avdrag på lån hvert år, skal ikke utgjøre mer enn 5 % av brutto driftsinntekter.
Ved utgangen av 2021 ser vi at alle tre er innfridd:
1)
2)
3)
Netto driftsresultat sammenlignet med andre
Betingelsene og inntektene til kommunene varierer fra år til år. Hvis vi skal kunne si noe om hvordan vår kommune har styrt et år, sammenligner vi oss ofte med andre kommuner, som jo har drevet med det samme som oss med de samme sentrale forutsetningene.
Hva går pengene til?
Noen lurer kanskje på hva en kommune bruker pengene på? Kommunene forvalter over 200 lovpålagte tjenester i stort og smått, men det fellesskapet bruker mest penger på, i alle kommuner, er oppvekst og pleie og omsorg.
Sånn ser fordelinga ut i Midtre Gauldal i 2021: